KEBELAKANGAN ini sudah menjadi trend  peniaga sering kali menerima kritikan orang ramai terhadap perkhidmatan dalam menjalankan perniagaan khusus kepada peniaga atas talian (online).

Photo : Sinarharian

Setiap tingkah laku si penjual pasti mudah jadi perhatian ramai dan menyebabkan ia tular di laman sosial.

Pembeli akan mengklasifikasikan penjual sebagai peniaga kurang ajar atau biadab kerana layanan tidak mesra, penggunaan pengganti nama yang salah, perkhidmatan kurang baik, produk indah dari khabar, pertuturan atau cara menjawab soalan pelanggan agak kasar dan sebagainya lagi.

Ada sahaja yang tidak sedap didengari daripada orang ramai atau pembeli kerana mereka beranggapan sudah menjadi hak pengguna untuk bertanya kepada peniaga dengan lebih lanjut mengenai produk atau barangan yang ingin dibeli.

Dengan slogan customer always right, pembeli sering mempertahankan hak-hak sebagai pembeli.

Mereka juga merasakan penjual perlu memberi layanan 'istimewa'. Begitu juga dengan penjual, mereka ini juga punya perasaan dan tidak seharusnya dilayan seperti itu oleh pembeli.

Situasi ini mengundang pelbagai masalah kepada kedua-dua pihak apabila masing-masing tidak mahu bertolak-ansur dan mengalah.

Sebab itu, kebelakangan ini, cerita peniaga yang dikatakan tidak menjalankan etika dalam perniagaan mudah sangat tular di laman-laman sosial.

Namun, agak kurang sekali kita mendengar luahan penjual terhadap perangai atau ragam pembeli. Adakah mereka mengambil langkah berdiam diri demi menjaga perniagaan supaya dapat bertahan lebih lama atau sebaliknya?

Penjual jangan emosi

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) menasihatkan penjual atas talian (online) agar tidak mudah emosional apabila berhadapan dengan pembeli atau pelanggan yang cerewet.

Kejadian seperti pelanggan tidak puas hati dengan pembeli, biasanya berlaku apabila adanya komunikasi di antara dua pihak iaitu pembeli dan penjual.

Ia wujud seiring dengan penggunaan medium media sosial seperti Facebook dan WhatsApp dalam perniagaan. Berlainan dengan konsep pembelian seperti Lazada Malaysia, Shopee mahupun 11Street. Oleh itu tolak ansur dan hormat-menghormati perlu diterapkan dalam aktiviti jual beli.

Ilmu kenali pelanggan

Setiap peniaga perlu mempunyai ilmu mengenali pelanggan bagi memudahkan hubungan pembeli dengan penjual, sekali gus melancarkan aktiviti perniagaan.

Presiden Annems Leadership Solution Sdn Bhd, Datuk Faridah Hanim Haron berkata, penjual yang mempunyai ilmu mengenali sikap dan perangai pelanggan tidak akan mengalami masalah apabila berhadapan dengan pelanggan.

Bijak tangani pembeli cerewet

Berbincang dengan cara yang baik dengan pelanggan 'cerewet' adalah salah satu penyelesaian membawa kebaikan kepada kedua-dua pihak.

Peniaga online, Sharifah Liyana Syed Yahya berkata, sejak tujuh tahun terlibat dalam bidang itu, dia mengakui tidak lari berdepan dengan pembeli 'cerewet', terutama ketika di awal penglibatannya dalam perniagaan.

"Saya pernah berdepan dengan pembeli yang ingin mendapatkan barangnya dengan segera sebaik membuat pembayaran.

"Apa yang saya lalukan, saya pujuk dia baik-baik dan memberikan penerangan supaya dia memahami sistem. Saya juga memberikan jaminan sekiranya barang tidak sampai pada masa yang ditetapkan, saya akan kembalikan wang, agar pelanggan percaya," katanya.

Menurutnya, dia memilih untuk mengambil langkah mengalah kerana menganggap bahawa setiap pembeli ada hak dan sebagai peniaga, perlu menjaga perasaan mereka.

Sharifah Liyana berkata, dia perlu bersabar apabila berhadapan dengan ragam pembeli kerana walaupun bagaimanapun situasi dan keadaannya, peniaga tetap perlu menjaga hati pembeli.

Jaga hati dan etika

Setiap peniaga online sudah pasti akan berdepan dengan ragam dan perangai pelanggan. Tetapi sebagai penjual tidak boleh abaikan pelanggan sebaliknya perlu sedar bahawa ia merupakan sebahagian daripada aktiviti perniagaan.

-Sinarharian

Post a Comment